3 věci, které vyhrávají pohovor

Co mám udělat, abych vyhrál výběrové řízení? Co je u pohovoru nejdůležitější? Jak se mám připravit na pohovor? To jsou časté otázky, které před pohovorem běží hlavou snad každému.  Za nimi se někdy skrývá přání „kdybych tak mohl vědět, co dělají ti, kteří u pohovoru vyhrají…“

Takže, co dělá úspěšný kandidát? Odpověď je, že úspěšní kandidáti dokážou přesvědčit zaměstnavatele, že jsou ti nejlepší na dané místo a pro tu práci.  Zní to jednoduše. Dokázat to, je jiná věc. Vyžaduje to strategii. Pochopení, co je pro firmu důležité. Porozumění sobě. Svým kvalitám. Najít spojení.

Podívejme se spolu na 3 věci, které můžete pro začátek udělat. Už to, že se na ně budete soustředit, vám pomůže projít pohovorem jinak. Úspěšněji.

1. To jsou moje výsledky…

Slyšela jsem jednou radu „Ať tě ani nenapadne říct, že něco neumíš.“ No fajn. Možná to pro někoho může být cesta. Ale podle mě, je tahle taktika dost riskantní. Může se totiž rychle ukázat, že si lžu do kapsy.

Tvrdit, že něco umím, je prima. Co je ale lepší? Prokázat, že to tak je. A to dělají úspěšní uchazeči. Dokážou nejen říct, co umí, ale také předložit důkazy.

Připravte si reálné příklady z minulosti, kdy jste dosáhli nějakých výsledků. Konkrétní výsledek, úspěch nebo ocenění mluví sám za sebe.  Když se vám k tomu podaří ještě přidat, jaký měly vaše výsledky význam pro předchozího zaměstnavatele – blížíte se ke stupni vítězů.

A dokážete najít spojení, jak tyhle vaše dovednosti mohou prospět novému zaměstnavateli? Máte medaili!

Takhle se dostanete do týmu úspěšných kandidátů.

2. Vím o vaší firmě hodně…

Většina lidí jen rychle mrkne na firemní web. Někdy i těsně před tím, než jde na pohovor. Jednou se mi kandidát na pohovoru bezelstně přiznal, že o tom, jaké firma dělá produkty, se dozvěděl až z vitríny u recepce. Tak to prrr!

Když se chcete dostat do čela pelotonu, musíte vědět víc. Mnohem víc. A proč? (…jestli myslíte, že proto, abyste uspokojili nějakou personalistku, tak jste vedle, jak ta jedle :-)  Především proto, abyste porozuměli tomu, jaké má firma potřeby. Jaký význam má pro firmu to, co děláte? Co nabízíte, abyste jí prospěli? Jak vás může potřebovat?

Je dobré vědět o firmě a nabízené pozici co nejvíce. Zjistěte si, jakou má firma vizi, poslání, produkty, konkurenty, historii atd. Minimálně proto, že si můžete připravit vhodné otázky, které vás při zjišťování informací o firmě mohou napadnout. Takže budete připraveni, až na vás vybafnou: „Chcete se něco zeptat?“

3. Mám sebe-jistotu…

Sebejistotou u pohovoru nemyslím přílišné sebevědomí. Mám na mysli to, když víte, jaká je vaše hodnota. A že si stojíte za tím, co říkáte.

Sebejistota se odráží v držení těla, tónu hlasu, výrazu tváře… Lze ji těžko zahrát a dá se jí, jen stěží, naučit. Je možné ji ale posílit. Na pohovoru především kvalitní přípravou.

Už příprava dvou oblastí, které jsou výše, vám může hodně pomoci. Vaše šance na úspěch se dramaticky zvyšují,  když víte, co máte říkat a jak.

Je dobré najít, v čem jste právě vy jedineční. Jaký je ten váš „selling point“. To je váš poklad. Když víte, co to je a jak to podat, získáte potřebnou sebejistotu.

Přeji, ať se vám daří!
Marta

ikona

Chcete zvýšit vaše šance u pohovoru? Připravit se, abyste zabodovali?  Prozkoumejte možnost profesionální konzultace.

Přečtěte si další články:

10 chyb při prezentaci

6 zásad pro pohovor po telefonu nebo on-line

2 Comments

Leave A Response

* Denotes Required Field